Julfrossa

Är inne på min andra jul som gastric bypass-opererad och även i år uteblev julfrossan. Förra året var jag relativt nyopererad och hade precis fått börja äta mat i puréform, vilket innebar att utbudet på julbordet var tämligen begränsat. Då trodde jag nog att jag skulle kunna äta rätt mycket det här året, men så blev det inte. Här är årets skörd från julbordet (omelett med champinjonstuvning, en sked janssons, en liten bit lax, en skiva kalvsylta och två köttbullar). Och då orkade jag ändå inte äta upp den ena köttbullen. Min arbetsgivare gör helt rätt i att inte bjuda sina anställda på julbord, det hade verkligen varit pengar i sjön för min del…

Ibland saknar jag det där med att kunna ta om bara för att allt är så himla gott, äta tills man nästan spricker, och sedan vara så proppmätt att man knappt orkar röra sig. Eller ruset som följer av att blodsockret skjuter i höjden när man har ätit tio after eight på två minuter. Båda scenarierna är totalt omöjliga för mig sedan efter operationen. Jag äter tills jag får den första mättnadssignalen, efter det går det helt enkelt inte att få ner mer mat. Socker tål jag inte så bra längre, utan kan lätt bli lite matt och darrig av en enda after eight.

Nåja, lyckligtvis har ju operationen fört med sig en väldigt massa bra saker som helt klart gör det värt att inte längre kunna frossa på julafton. Mat är helt enkelt inte nummer ett i mitt liv längre!

Kommentera

