Lässtress

Jag sitter i lugn och ro vid köksbordet och läser Halvblod av Sofie Trihn Johansson, en bok på ca 650 sidor.

maken: ”Åh, har du börjat på en ny bok nu?”

jag: tittar oförstående

maken: ”Jaha, har du fortfarande inte kommit längre i den där?!”

Jag började läsa boken på nyårsdagen och har klarat av 271 sidor för att vara exakt. I makens värld är det lååååångsamt. Ett belysande exempel är att han fick Lars Keplers Eldvittnet av mig i julklapp. På juldagens förmiddag var den utläst, och då var vi ändå inte ens hemma större delen av julafton. Sedan dess har han hunnit läsa typ fem böcker till, trots att han inte har varit ledig särskilt mycket sedan nyår. Men nejdå, jag känner absolut ingen press.

Halvblod är i alla fall helt okej. Det är ännu en vampyrhistoria, fast en svensk sådan. Om den har så mycket att tillföra vet jag inte ännu, jag har ju bara läst 271 sidor.

7 thoughts on “Lässtress

  1. I min familj kallar vi din makes sätt att läsa för att ”äta böcker”. Min styvfar är precis likadan. En ny bok är slut dagen efter. Han läser o läser och läser. Jag börjar bli sugen på att ”förhöra” honom om innehållet i boken. Minns han verkligen???
    Jag borde börja läsa böcker igen..jag läste en otäck o ledsam bok och då kände jag att jag bara blev låg och ynklig och sen dess har inte läslusten kommit tillbaka! Serietidningar är inte fullgod lektyr kanske….

    Kram kram!

  2. Nej känn ingen press för allt i världen :-). Ska på bokklubb på fredag. Undra vad vi får att läsa där till nästa gång. DÅ är det jag som bestämmer 😀

  3. Men ja!! Jag gör som Joey! Bästa tipset!
    Hm, maken imponerar alltså..tss tss en sån en! Jag vägrar analysera böcker sen jag analyserade sönder varenda bok under högskolestudier. Ingen glädje alls!

    Lovar sadla på och hoppa på en bokrygg snart!

Kommentera

