Arbetsförmedlingen, del 1

Vill du ge bort en upplevelse som present till en vän? Något som skakar om och blir ett minne för livet? Då har jag ett utmärkt förslag. Skicka personen till arbetsförmedlingen! Mitt senaste besök hos denna myndighet var i december, och det var sannerligen något att minnas! När jag skaffade mitt extraknäck på biblioteket (på egen hand) blev jag avanmäld hos dem. Undrar om min personliga arbetsförmedlare kommer att sakna mig?

Scen 1. Inskrivning. Arbetsförmedlaren går igenom min sökprofil med mig. Jag har själv fyllt i den hemifrån.

af: ”Så du har erfarenhet av översättning mellan tyska och svenska?”

jag: ”Japp.”

af: (ändrar till ”Tyska och Svenska”)

jag: ”Hmm, varför ändrar du till stor bokstav?”

af: ”Det ser bättre ut så.”

jag: ”Men språk skrivs med liten bokstav.”

af: ”Jo, men man kan skriva så för att det ska synas bättre.”

jag: ”Men det är inte korrekt. Det svenska språket är ju mitt jobb så att säga.”

af: ”Och jag jobbar med marknadsföring, och nu vill jag hjälpa dig att sticka ut.”

jag: ”Men ingen anställer en översättare som inte kan skriva korrekt svenska.”

af: (suckar djupt och ändrar tillbaka till liten bokstav)

En gång sökte jag faktiskt jobb som arbetsförmedlare, men blev inte ens kallad till intervju. Kanske lika bra det. Jag skulle nämligen aldrig kunna komma på dessa magnifika marknadsföringsknep!

One thought on “Arbetsförmedlingen, del 1

  1. …I’m stunned!! Det säger väl en hel del om AF va??
    Hoppas bara man slipper ha med detta ställe att göra!
    Men bra presenttips till någon man inte gillar 😉

    KRAM!

Kommentera

