Jakten på den försvunne mannen

Maken min har envisats med att bo och jobba på annan ort de senaste tre veckorna. Eftersom man alltid bör ha en positiv inställning kan jag säga att det är bra, för jag har insett att jag kan laga mat själv. Dessutom har jag fått lite starkare armmuskler, eftersom jag har varit tvungen att både skotta snö och bära in ved. Men sen kommer jag inte på en enda sak till som skulle kunna platsa på plussidan. Minussidan är så lång att man skulle behöva scrolla flera varv för att komma till slutet, så den hoppar vi över.

Nåja, eftersom nu Mohamed inte kommer till berget, så tog jag saken i egna händer och åkte dit över helgen. Till den kungliga huvudstaden.

Tydligen kallas man ”lantis” i Stockholm om man är uppvuxen i en mindre stad än just Stockholm. Undrar vad de kallar oss som har mindre än 100 meter till närmaste hästhage, och ser fler rådjur än människor genom fönstret?

Maken har i alla fall lyckats assimilera sig ganska bra till stadslivet efter tre veckor i Stockholm. Han hittar typ överallt. På centralstationen kom en man fram till oss och frågade om vi visste hur man tar sig till Solna. ”Öööh, näe, vi är från Småland”, svarade jag, medan maken fyllde i: ”Det borde vara pendeltåg 35 eller 36.” Eftersom mitt lokalsinne lämnar mycket att önska, är det i och för sig inte så svårt att imponera på mig på det området, men när till och med taxichaufförer stannar till och frågar honom om vägen…? I rulltrappan ställer han sig automatiskt till höger, och på Sergels torg sprang vi på folk som han jobbar med. Det är tur att han kommer hem snart, annars är det bara en tidsfråga innan han börjar springa till tunnelbanan, och föreslå att vi ska ”eta reker” till lunch.

Om fyra dagar, sex timmar och femton minuter är han hemma för gott. But who’s counting?

Kommentera

