Liten svart lista

Som jag har skrivit tidigare är simning som ren meditation för mig. När jag kliver upp efter sådär 60 simmade längder är all världens bekymmer som bortblåsta, och den processen börjar så fort jag doppar stortån i vattnet. Det finns egentligen bara ett enda problem med simning. Alla andra som är där samtidigt som jag.

Väl i vattnet finns det inte mycket som rubbar mig. Folk som simmar fjärilssim i samma bana som jag och struntar blankt i att de nästan dränker oss andra. Folk som låter sina ungar öva dykning precis där jag simmar. Folk som tappar orienteringen när de simmar ryggsim och liksom simmar diagonala längder. Folk som inte sätter upp sitt långa hår, och inte fattar att de tappar en massa hår i vattnet. Allt detta kan jag hantera. Så länge jag bara får simma kan jag stå ut med en hel del. Det är vägen till vattnet som är det svåra.

Jag brukar byta om snabbt som ögat för att inte hinna reta upp mig onödigt mycket, men ändå kan jag oftast inte låta bli att formulera en svart lista i huvudet. Där finns folk som vrider ur sina badkläder precis där de står vid sitt skåp i omklädningsrummet. Vad gör det att det blir stora pölar på golvet? Gaaaaah! Och folk som rakar benen (och gud vet vad mer) i duschen. Mysigt. Folk som lägger sina dyngsura badkläder på gallerhyllan ovanför handdukskrokarna – med den självklara följden att andra människors handdukar blir blöta.

Förstaplaceringen på min svarta lista går till… (trumvirvel) De som klampar in med skorna på. Vad tänker folk med?! Senast igår såg jag en kvinna med tre barn, där barnen sprang runt och lekte med vinterstövlarna på, i väntan på att mamma (även hon iförd vinterskor) skulle föna färdigt håret. Särskilt roligt var det ju att plaska runt i de där vattenpölarna som de andra personerna på min lista har lämnat efter sig. Härliga leriga skoavtryck blev det.

Å andra sidan kanske det bara är jag som tycker att det är sunt förnuft att ta av sig skorna när man går in i ett utrymme med våtrumsmatta. Simhallen får kanske bli lite mer tydlig med hur de vill ha det helt enkelt!

Kommentera

