Utseendet räknas

När jag skyltar ungdomsböckerna på jobbet försöker jag anstränga mig att samla ihop böcker med samma tema. Ni vet, romantiska böcker inför alla hjärtans dag, en viss författare inför författarbesök, vampyrböcker, fotbollsböcker, böcker med spöken, etc. Idag tröttnade jag på att krysta fram teman och skyltade i enhetlig färgskala istället. Den gamla regeln ”don’t judge a book by its cover” gäller inte här!

Jag lyssnade en gång på Aidan Chambers, som förutom att prata om boksamtal, också pratade om omslagets betydelse. Tydligen är grönt en färg man undviker när man väljer omslag, eftersom dessa böcker säljer sämre. Gula och blå böcker verkar det å andra sidan finnas gott om. Själv kan jag erkänna att jag går en hel del på utseende när det gäller böcker. En bok med tråkigt omslag ger jag inte ens fem sekunder så att jag hinner läsa på baksidan. Ytligt, jag vet. Men jag lovar på heder och samvete att jag inte tillämpar samma regel på människor!

4 thoughts on “Utseendet räknas

  1. Intressant…Jag var tvungen att slänga ett öga i min egen bokhylla och förvånansvärt många böcker är till stor del SVARTA…Vad säger det om mig och mina läsvanor?
    Visst, det finns andra färger också men många är väldigt mörka. Eller tråk-grå. De tråkgrå är mina gamla engelska klassiker….

Kommentera

