Vad heter min genre?

Just nu läser jag en bok om en tjej som vaknar efter en trafikolycka som enda överlevande i familjen. Världen hon vaknar upp i känns annorlunda, och hon upptäcker fler och fler saker som inte stämmer. I familjens fotoalbum har hon raderats från varenda bild, och på tv ser hon att Hillary Clinton är president istället för Barack Obama. (Kjetil Johnsen, Lasarusfenomenet)

En annan bok jag gillade handlade om en tjej som såg siffror varje gång hon såg en person i ögonen. Siffrorna var det datum personen skulle dö. (Rachel Ward, Döden i dina ögon)

Eller boken om en vanlig amerikansk tjej som upptäcker att hon i själva verket är en grekisk halvgud. (Josephine Angilini, Starcrossed: Helena)

Nästa bok i min läshög handlar om en tjej som lever om sin sista dag i livet om och om igen, typ som i filmen ”Groundhog day”. (Lauren Oliver, Resten får du ta reda på själv)

Gemensamt för alla dessa böcker är att de är ungdomsromaner. Var finns motsvarande böcker för vuxna? Jag vill inte läsa kriminalromaner! Jag vill inte läsa relationsromaner med trötta småbarnsföräldrar som huvudpersoner. Jag vill inte läsa sanningsbaserade eländesromaner om författarens uppväxt med alkoholiserade föräldrar på 70-talet.

Vad jag vill läsa är böcker som utspelar sig i en verklighetstrogen värld (alltså inte fantasy), men med udda, oväntade inslag. Jag älskade Kafkas Förvandlingen. Jag gillar många av Marie Hermansons böcker. Marlen Haushofers Väggen är en klar favorit. De tre bästa vuxenböckerna jag någonsin har läst innehåller tidsresor.

Skulle någon kunna berätta vad denna genre heter? Eller ännu hellre leda mig till hyllan med dessa böcker i bokhandeln?

 

3 thoughts on “Vad heter min genre?

  1. GUD vad glad jag blir att jag inte är ensam om detta! Jag känner att vi har samma boksmak rakt av. Jag klarar inte ”diskbänksrealism” och svenskt elände och skit. Förr frossade jag romaner (typ Cathrine Cookson) men zzzz så enformigt. Sen blev det deckare. Och nu är jag fast i ”teenträsket”??
    Ska sätta tänderna i The Hunger Games i helgen (hoppas den dimper ner i brevlådan idag!)…Läst???
    Jag suger nu i mig dina boktips och lägger till min läslista. Kanske jag kan börja läsa annat än Twilight igen? Efter dessa böcker kan jag inte ”gå tillbaka” till realismen….

    KRAM!

    • Men åååh! Jag visste väl att jag hade en like i dig! Hungerspelen slukade jag på några dagar och sedan var jag tvungen att åka till Bokia och köpa del 2 och 3 också. Imorrn ska jag tvinga med maken och se filmen. 🙂

      Läs Rachel Caines serie om vampyrerna i Morganville, den innehåller så mycket mer action än Twilight!

      • UNDERBART..Både jag och Maria ska läsa Hunger Games och se vad vi tycker 🙂 jag hoppas SÅ på kärlek vid första ögonkastet!

        Ska genast kolla upp Caines serie! jag är ju lite anti alla andra vampyrer efter Twilight….*suck* Men jag lovar prova!

Kommentera

