Utläst

”Resten får du ta reda på själv” av Lauren Oliver (översatt av Jessica Hallén) var helt klart läsvärd! Huvudpersonen är en mycket populär, inte så sympatisk highschooltjej som i början av boken dör i en bilolycka. Av okänd anledning vaknar hon till liv igen och får leva om den sista dagen i sitt liv, om och om igen, tills hon listar ut vad hon måste göra annorlunda.

Boken klassificeras som uHce, dvs ungdomsroman, men man får nog vara minst i gymnasieåldern för att uppskatta den här.

Ett stort plus i kanten till förlaget som inte lät översätta den betydligt tråkigare originaltiteln ”Before I fall” rakt av. Just långa titlar verkar mycket populärt på ungdomsromaner just nu. Vad sägs om: ”Min pappa är snäll och min mamma är en utlänning” och  ”Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag” och ”Att kyssa eller inte kyssa Jake Matthews” och ”Kan vi inte bara låtsas som om ingenting har hänt?”

Visst blir man lockad att läsa dem?

Detta var min nionde bok för i år, och mitt mål är att i snitt läsa två böcker per månad. Jag ligger ganska bra till med andra ord! Nästa bok i högen (”Varma kroppar” av Isaac Marion) handlar om zombies. Men först är det ju en högtid som ska firas. Glad påsk på er!

 

Kommentera

