En dag på universitetet

Sedan i höstas har jag haft förmånen att gå en utbildning på universitetet på betald arbetstid, eftersom vi verkligen behöver den kompetensen på mitt jobb. Tänk er vilken lyx att få komma bort från sin stressiga arbetsplats en hel dag för att bara sitta och lyssna på föreläsare som verkligen vet vad de pratar om. Sju träffar har vi haft, och varje tillfälle har gett mig en otrolig inspiration som jag har tagit med mig tillbaka till jobbet. Idag var sista träffen och det känns lite sorgligt.

Jag började plugga på universitetet direkt efter gymnasiet för tjugo (!) år sedan. Sedan har jag egentligen aldrig slutat. Även efter min examen fortsatte jag att läsa kvällskurser, distanskurser och sommarkurser. Inte för att jag behövde fler högskolepoäng, utan för att jag verkligen gillar att lära mig saker. Så att få göra det på arbetstid den här gången har verkligen varit fantastiskt.

Ibland saknar jag tiden som riktig student. Jag levde väl visserligen ganska fattigt, men i övrigt minns jag det som en hyfsat bekymmerslös tillvaro. Man gick på lite föreläsningar, skrev några tentor och inlämningsuppgifter, men där emellan fanns det hur mycket tid som helst att  titta på tv mitt på dagen, lära utbytesstudenterna fula ord på svenska, softa med sina vänner eller att organisera en korridorsfest.

Men så händer det att jag pratar med pojkvännen jag hade på den tiden, får lite flashbacks och inser att livet inte var så sorglöst som jag väljer att minnas det. Så vid närmare eftertanke stannar jag mer än gärna kvar i livet som hårt arbetande vuxen och låter pluggandet vara en hobby vid sidan om.

Redan i juni drar nästa universitetskurs igång för mig. Då ska jag lära mig att skriva historíska romaner. Vem vet var det kommer att sluta?

 

 

4 thoughts on “En dag på universitetet

  1. Hej bokmalen! Har du läst ”Alla själars Natt” av Deborah Harkness??? Ska tydligen vara superbra sägs det. Jag litar ju på dig så jag tänkte du kunde ge mig ett utlåtande 🙂

    Jag har äntligen kunnat börja läsa igen efter Twilight-traumat (trauma = böckerna tog slut….)…Just nu mumsar jag i mig lättlästa Cirkeln. Tycker du ska skriva vilken bok jag ska läsa här näst!

    Kramar!
    /Jessica

  2. Lätt! Du ska läsa Varma kroppar av Isaac Marion – låna den av mig. Därefter kan du läsa hungerspelstrilogin, om du inte har gjort det redan. Alla själars natt har jag inte läst och jag blir inte fångad av adlibris beskrivning av den. Läs du den och tala om för mig om jag måste läsa den.

    Förresten så har det ju kommit ut en fortsättning på Cirkeln, så du kanske borde läsa den?
    Kram!

    • Tack bibliofilen! Jag har Hungerspelen på lut här! Jag började med den men sen började maria skrika om Cirkeln så då bytte jag! Del 2 av Cirkeln landade i brevlådan idag!
      en kollega har läst Alla själars natt och hon sa att den är too die for, bra! Jag lånar gärna Varma Kroppar!!
      Är bara så glad att jag LÄSER igen!

      • Visst är det härligt att veta att man har riktigt läsvärda böcker på kö! Nu har du ju läsningen räddad ända fram till sommaren! Eller två veckor, beroende på om du läser böcker i min takt, eller i min makes takt. 😉

        Jag ska ta hem Alla själars natt från huvudbiblioteket och se om jag charmas av den ”face to face” så att säga.

Kommentera

