Nummer sex, halvcheck!

Gårdagen började med uppstigning kl 03.40 för att hinna med en buss till Burg auf Fehmarn i Tyskland. Eller egentligen började gårdagen kl 2.08, när jag flög upp ur sängen, övertygad om att jag hade försovit mig. Hur som helst känner jag mig lite som en zombie idag, men det får det ju vara värt!

Mitt ressällskap bestod av åtta kollegor, vars primära mål med resan var att bunkra upp med öl, sprit och vin. Kollegan på sätet bredvid mig berättade att han hade räknat ut hur mycket som går åt under ett år, och satsat på att köpa precis så mycket. Jag gjorde samma uträkning, vilket resulterade i att jag inte köpte någon alkohol alls.

Istället fokuserade jag på att bocka av ännu en punkt på min sommarönskelista, nämligen ”prata tyska”. Borde ju vara lätt avklarat när man ändå befinner sig på tysk mark kan man tycka, men icke! Hur mycket jag än försökte prata tyska, envisades alla med att svara på engelska. I bästa fall fick jag ett ”schönen Tag noch” och fick då tillfälle att svara ”gleichfalls”. Nåja, alltid något.

 

 

Kommentera

