Scenskräck på papper

Just nu läser jag sommarkursen ”Att skriva historiska romaner” på universitetet. När jag berättar det för folk brukar jag i allmänhet få en mycket frågande blick tillbaka. Ofta följt av kommentarer som: ”Ja, för vem vill vara ledig under semestern?” eller ”Kan du inte läsa något som du har nytta av istället?”

Men det är faktiskt inte en tillfällighet att jag läser just en kurs som inbegriper kreativt skrivande. Jag har haft författardrömmar sedan barnsben och har ett antal påbörjade romaner undangömda i lådorna. Mer än så har det aldrig blivit, och kommer kanske aldrig att bli heller, men en kurs som denna borde åtminstone vara en knuff i rätt riktning.

Just historiska romaner har aldrig direkt varit min genre, men det kanske kan bli? Jag har släktforskat mycket och har tänkt hitta inspiration i det man kan utläsa i kyrkböckerna. Och så krydda det hela med någon form av magiskt inslag så klart.

Idag har jag skrivit den första inlämningsuppgiften, en två sidor lång dialog. Att skriva den var egentligen inga problem – det jobbiga var att lämna den ifrån mig. Så fort jag skickar in den kan alla andra som läser kursen läsa vad jag har skrivit, och plötsligt blev det hur jobbigt som helst. Kan man ha scenskräck, fast på papper (datorskärm)? Maken undrade hur jag hade tänkt bli publicerad författare om jag inte vågar låta någon läsa vad jag har skrivit, och tja… det är ju en befogad fråga. Uppgiften är i alla fall skickad, så nu ska jag bara våga läsa de andras kommentarer de närmaste dagarna också.

I kursen ingår också att läsa just historiska romaner, och jag håller som bäst på att plåga mig igenom Jan Guillous ”Vägen till Jerusalem”. Hur den mannen någonsin har kunnat sälja en bok, är mig en gåta. Herregud vilken tråkig bok!

Kommentera

