Kalasmånad

En vecka in i juli och jag har redan hunnit med två födelsedagskalas den här månaden. Mars brukar ju vara den månad då flest fyller år, men i min familj och bekantskapskrets är juli verkligen överrepresenterad.

På gårdagens kalas blev vi bjudna på lunch, vilket jag verkligen uppskattade. Det är så svårt som gastric-bypassopererad att vara på kalas i flera timmar när det enda som serveras är kakor och tårta – särskilt om man har rest sådär en timme för att ta sig dit. Jag har oftast med mig en kylväska med mellanmål att ta till i nödfall, men det vore ganska pinsamt att hiva upp ett knäckebröd när alla andra mumsar på kakor.

Istället för tårta bjöds det sedan på glass, bär, vispgrädde och hallongrottor som jag hade bakat till födelsedagsbarnet. Jag hoppade över glass och kakor och gick direkt på jordgubbar och grädde. Otroligt gott! Och underligt nog tål jag vispgrädde väldigt bra. Några skedar i alla fall.

 

One thought on “Kalasmånad

Kommentera

