Hästveda marknad

Vi fortsätter att bocka av aktiviteter på min sommarönskelista och igår kom turen till nummer 12 ”gå på marknad”.

När jag växte upp var årets höjdpunkt de tre dagar då marknaden kom till byn. Jag brukade köpa billiga solglasögon, armband och knappar med Wham-bilder. På tivolit brukade jag åka virvelvinden och sedan spela på chokladhjulet. Alla jag kände var där och hade man tur kunde man se Niclas Wahlgren eller Dan Tillberg uppträda på kvällen.

I vuxen ålder har antalet besök på marknader varit lätträknade, men igår var det alltså dags. Vi tog en tur till norra Skåne för att besöka Hästveda marknad. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men det tog ca fem minuter innan jag tröttnade. Plastiga solglasögon och t-shirts med Bob Marley-tryck intresserar mig inte längre och sockervadd och munkar äter jag inte. Och betala 350 spänn för fem minuters helikopterfärd över marknadsområdet ville jag inte heller. Vi köpte med oss en påse marknadskarameller och sedan åkte vi och hälsade på en av mina systrar i Blekinge.

När vi precis hade satt oss i bilen för att köra ut från marknaden öppnade sig himlen för ett skyfall, så vi hade i alla fall tur med vädret!

Kommentera

