Minisemester

Tretton grader och spöregn. Vad gör man när man har tröttnat på att kolla på film? Shoppar så klart! Idag tog jag tåget till Köpenhamn för en halv dags shopping i den stora gallerian Field’s som ligger precis vid hållplatsen Örestad. Jättesmidigt! Det var ingen större skillnad på vädret här och i Köpenhamn, så det var skönt att ha tak över huvudet nästan hela tiden.

Maken fick stanna hemma och jobba, men de gånger vi har varit i Danmark tillsammans blir han stel som en pinne när vi t ex ska beställa mat. Han förstår verkligen inte danska. Kanske beror det på att hans småländska dialekt ligger längre ifrån danskan än vad min blekingska dialekt gör? I Norge är det lite tvärtom. Jag förstår visserligen norska, men de verkar inte fatta ett ord av vad jag säger, så där får smålänningen sköta snacket.

På Field’s var det rea överallt och jag köpte en hel del kläder, bland annat en jeansklänning som jag redan älskar. Bild kommer eventuellt senare.

Kommentera

