Struktur

Nu jäklar ska det bli ordning och reda på alla idéer till min påbörjade roman. Hittills har jag haft dem antecknade i mobilen och på lösa lappar på skrivbordet, men idag har jag börjat föra in dem i den struktur som redan de gamla grekerna använde till sina dramer:

1. Hot. Jag vill börja mitt i en händelse som fångar läsaren och tvingar dem att läsa vidare.

2. Exposition. Här presenteras personer, tid och miljö. Var är vi? Vilka är där och varför?

3. Konflikt. Någon form av problem uppstår. Kanske försöker man lösa det.

4. Stegring av konflikten. Problemet blir ännu mer komplext.

5. Peripeti. Vändpunkten som är början till slutet. En insikt eller kanske ett avslöjande som förändrar allt.

6. Katastrof. Upplösningen och slutet.

Kommentera

