Lyckligt lottad

Om ett par månader har det gått två år sedan min gastric bypass. Det här inlägget handlar inte om hur många kilon jag har gått ner, eller om kläder som passar eller andra bra saker som har hänt tack vare operationen. Det här handlar snarare om vad som inte har hänt.

Jag har inte haft en enda komplikation som följd av operationen. Oftast tänker jag inte på det, men ibland blir jag påmind och känner mig riktigt lyckligt lottad. En god vän till mig opererades ungefär samtidigt som jag och har inte riktigt haft samma tur. (Känsliga läsare kan lämna detta inlägg nu…)

Hon är redan opererad för tarmvred en gång, då passade kirurgen på att sy ihop tarmarna lite, så att de inte kunde krypa in i håligheterna och trassla in sig i sig själva. Ändå har hon nu blivit opererad akut igen. Den här gången hade liksom hela tarmpaketet snurrat runt i bukhålan och vänt sig bak och fram. Tja… ni kan säkert liksom jag föreställa er smärtan och det akuta läget.

Enligt vad jag läst är risken för tarmvred störst för dem som går ner snabbt och mycket, så just nu är jag väldigt tacksam över att jag har en del fett kvar som håller saker och ting på plats i buken.

Å andra sidan finns det ju inte särskilt mycket man kan göra för att motverka eventuella komplikationer, händer det så händer det liksom, det finns ingen anledning att gå runt och ha ångest över det. Men en liten stund tänker i alla fall jag känna mig extra lyckligt lottad.

One thought on “Lyckligt lottad

  1. Det är så sant det du skriver. Du och jag vi är lyckligt lottade. Alla har inte samma tur och det är nog en hel del som ångrar sin gastric bypass. Men för dig och mig har det gått bra och vi har tur. Tack för dina fina tankar.

Kommentera

