Mina fräknar

Jag vet inte hur jag ska kunna förmedla hur mycket jag tyckte om den här boken. Jag är inte heller så säker på att de flesta andra skulle gilla den lika mycket som jag. Jag är faktiskt förvånad över att jag tyckte om den, den innehåller nämligen inte en enda zombie, tidsresa eller apokalyps.

Mina fräknar av Sofia hallberg handlar om en inåtvänd och socialt isolerad kvinna som börjar tolka in budskap i hur fräknarna är placerade på hennes hud. Låter kanske inte så kul, men det är en mycket fascinerande historia. Underbart välskriven dessutom.

I någon av alla hur-man-skriver-en-roman-böcker jag läste i somras stod det att det inte alltid är intrigen som lockar läsaren att fortsätta. Skitsnack, tänkte jag då men denna bok är ett lysande exempel på just detta. Jag vill bara veta mer om huvudpersonens udda personlighet, intrigen är underordnad för mig.

bokhyllan.com har jag antecknat och betygsatt de böcker jag läst de senaste åren. Av 155 böcker har jag gett 9 högsta betyg. Detta är en av dem. Läs den!

Utgiven på Damm förlag 2012.

 

One thought on “Mina fräknar

  1. Ping: “På bokhyllan.com har jag antecknat och betygsatt de böcker jag läst de senaste åren. Av 155 böcker har jag gett 9 högsta betyg. Detta är en av dem. Läs den!” | sofiahallberg.se

Kommentera

