Burköppnare eller ryggkliare?

Någon gång i min ungdom läste jag en underlig tysk kriminalroman med en katt (!) som huvudperson. Denna katt bekände sig motvilligt beroende av människor, och han delade in dem i två kategorier; burköppnare och ryggkliare (Dosenöffner und Rückenkratzer).

Och jag vet precis vad som är min huvudsakliga uppgift i katternas ögon. När en av katterna sätter precis så den skymmer tv-bilden, lägger sig på tangentbordet, alternativt sätter sig på mitt huvud när jag sover – då är det mat som gäller. Men när det kliar på ryggen eller bakom örat, då går man till husse:

Kommentera

