Äntligen!

Äntligen har jag lyckats läsa ut en bok – det var ett bra tag sedan jag lyckades hitta sådan läsro.

När jag ska välja ut en bok åt maken letar jag efter en som har en ubåt eller helikopter på omslaget, då kan det liksom inte misslyckas. Motsvarande nyckelord för mig är ”tidsresa”. Om storyn på något sätt innefattar en tidsresa, tja då är det stor chans att jag gillar boken. De tre bästa böcker jag någonsin har läst är Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger, Domedagsboken av Connie Willis och Främlingen av Diana Gabaldon. Ni kan ju gissa vad det gemensamma temat är. Av samma anledning älskar jag den kanadensiska tv-serien Continuum.

Rubinröd: tidlös kärlek av tyska Kerstin Gier handlar om just detta. Huvudpersonen Gwendolyn är 16 år när hon upptäcker att hon kan resa i tiden. Inte en helt ovanlig företeelse i hennes släkt, men på grund av olika omständigheter är hon helt oförberedd. Hon dras in i mystiska sammansvärjningar och hemlighetsmakerier och vet inte vem hon ska lita på. Detta är första delen i en trilogi och hela serien marknadsförs som en kärlekshistoria – varför vet jag inte, för så mycket romantik syns inte till i den här delen åtminstone.

Jag kommer definitivt att läsa nästa del när den kommer ut, och kanske även se den tyska filmen.

9163869616

Kommentera

