Telia, var god dröj

På sistone har jag fått anledning att reflektera över hur olika företag väljer att bemöta klagomål eller felanmälningar. Det varierar minst sagt vilken service man vill ge sina kunder.

Exempel 1: Öppnar ett paket Annas pepparkakor som ligger i kartong där man inte ser pepparkakorna genom förpackningen. Varenda kaka visar sig vara krossad i typ hundra bitar. Jag reklamerar dem via företagets hemsida, får ett ursäktande mejl dagen efter, samt värdecheckar på posten. Nöjd kund.

Exempel 2: Netflix slutar fungera på juldagen när vi vill se film. På sin webbsida har de dygnet-runt-support och jag får chatta på engelska med en trevlig kille på kundtjänsten i USA som löser problemet. Lägg märke till att detta var på juldagen, en mycket röd dag i almanackan, både här och over there. Nöjd kund.

Exempel 3: Boxer slutar fungera. Telefonkö till kundtjänst. Det blir min tur och det går fram tre signaler innan jag plötsligt skickas vidare till en avslutande enkät om hur jag upplevde deras service. Ehum… inte alls? Får ställa mig sist i telefonkön igen. Irriterad kund.

Exempel 4: Mamma har gjort flyttningsanmälan på sin telefon till ett datum nästa vecka. Telia väljer att stänga av hennes telefon idag, utan att flytta den någonstans. 84 personer framför mig i telefonkön och väl framme vet killen i kundtjänst inte vad som gått snett, men han ska återkomma inom en timme. Det gör han inte. Jag ringer senare på eftermiddagen och får veta att mitt tidigare samtal aldrig har skett, för det finns ingen notering om ett sådant case. Fortfarande vet ingen vad felet beror på, men hur som helst är det för sent på dagen att åtgärda det nu. WTF?! Skitförbannad kund.

Kanske kundtjänstansvarig på Telia borde gå på studiebesök hos Annas Pepparkakor?

Kommentera

