Begränsad expertis

Som trogna läsare vet, är det inte jag som lagar mat i det här huset. Maken min gör gratänger, köttfärslimpa, kroppkakor, stuvningar, grytor, älg/skink/lammstek och en hel del annat. Och misslyckas väldigt sällan.

Hittills har i alla fall bakning varit mitt revir, men nu har mannen börjat intressera sig för det också – han vill helt enkelt att jag lär honom.

Så igår skulle vi baka drömmar och jag lät honom kolla att vi hade alla ingredienser innan vi började. Mjöl, socker, smör, olja, check. Hjorthornsalt, javisst. Här följde dock en kort paus för att låta google ta reda på om det verkligen är salt utvunnet ur hjorthorn. (Det är det inte nuförtiden.)

Sist på listan fanns mandel, som enligt receptet i Sju sorters kakor används som dekor på drömmarna. Då hör jag ett besviket suckande från skafferiet och en man som utbrister: Det ska vara skållad och skalad mandel ovanpå, och vi har bara vanlig sötmandel. Tror du affären har öppet?

Han må vara kung i köket när det gäller matlagning, men när det gäller bakning har han lite kvar att lära. Nu vet han dock hur man skållar mandel.

IMAG1024-1

Kommentera

