Läsa andras brev

Som släktforskare är det inte bara gamla kyrkoböcker jag gräver i för att hitta information om gamla släktingar. På sistone har jag satt tänderna i ett antal gamla brev som fanns i gömmorna när vi tömde min mormors gård. En otroligt bra källa kan jag säga!

Där fanns bland annat ett brev från min mormors farfars syster, född ca 1850. När hon började närma sig de 30 och inte blev gift utvandrade hon istället till Amerika. Där blev hon inte heller gift (och förhoppningsvis var det inte heller hennes mål i livet), men hon arbetade ihop pengar och köpte sig en egen gård.

År 1928 skriver hon så här till sin bror angående amerikanska kvinnors beteende:

urklipp

”Ni må tro att unga flickor här är ruttna in i genom. Gå och gifta sig då de är 15 år och om några månader begär de skilsmässa o ljuger inför domstolen och går falsked och så fulla av venerisk fransos, så nu måste de bygga ett lasarett särskilt och behandla sådana otäcka suggor eller slynor. Och så vill de ha underhåll av 3 eller 4 unga män som de varit gifta till och besudlat med sin ruttenhet. Jag läste det i tidningen, annars visste jag inte om det.”

Det där med integration, eller för den delen källkritik, var den där damen uppenbarligen inte särskilt intresserad av.

Kommentera

