Maggie Stiefvater

feber         frost           förevigt

När jag jobbade som bibliotekarie älskade jag att skylta med Maggie Stiefvaters böcker. Omslagen är vackra och stilrena och skriker ”läs mig!”. Och ändå har jag aldrig läst något av henne. Förrän nu.

Ironiskt nog tycker jag inte alls om omslaget på den här boken. Men åh vad jag gillar innehållet! Människor med övernaturliga förmågor. Träd som pratar. Otydliga gränser mellan liv och död. Och så lite kärlek på det. Precis min typ av bok!

Kretsen är en ungdomsroman utgiven av B. Wahlströms bokförlag och är första delen i en tänkt serie om fyra böcker. Huvudpersonen är Blue, en tonårstjej som är den enda i familjen som inte är medial. En natt ser hon något hon inte borde kunna se – anden efter en person som inte har dött ännu. Detta betyder en av två saker: antingen är han hennes livs kärlek, eller så är det hon som kommer att döda honom. Hon vet också att han kommer att dö inom ett halvår…

kretsen

Kommentera

