Sträckläsning

Har verkligen flyt med mina bokval just nu. Senaste fyndet är David Levithans ”Jag, En” som jag har ägnat mig åt att sträckläsa idag.

Huvudpersonen är en person utan fysik. En existens, skulle man kunna säga. Personen kallar sig En och lever sitt liv genom att ta över andra människors kroppar en dag i sänder. Själva konceptet påminner lite om Åsa Nilsonnes ”Smärtbäraren”, men det här är en kärlekshistoria. En blir nämligen förälskad i en tjej när han lånar hennes pojkväns kropp en dag. Problemet är att En byter skepnad varje dag, och hur bygger man då upp en relation med någon?

En fin historia som det är lätt att leva sig in i och en huvudperson som man snabbt fattar tycke för. Men visst finns det irritationsmoment. En byter ju kropp varje dag men alltid till någon i samma ålder, dvs 16, och inom samma geografiska område. Eftersom handlingen utspelas under ett par veckor hinner vi med att träffa ett antal stereotypa amerikanska 16-åringar: tönten, bitchen, emo-tjejen, fyllot, idrottskillen, bibelkillen, med flera.

En är könlös och känner sig lika hemma i kvinnliga som manliga kroppar. Lite där i ligger bokens budskap: att en människa är så mycket mer än ett kön och mer än en kropp.

Ungdomsbok utgiven på X Publishing med utmärkt översättning av Helena Hansson. Helt klart läsvärd!

IMAG1231

3 thoughts on “Sträckläsning

  1. Hej!
    Har aldrig lämnat avtryck efter mig på din sida utan bara vart in och känt mig som hemma.
    Vill tacka för ännu ett underbart bra bok tips!
    Har betat av en hög av de du tipsat om och vi har helt klart samma stil.
    Jag är precis som du och har extremt svårt för vuxenböcker och trivs bra på ungdomsavdelningen. 🙂
    Innan jag började på ”jag, En” så klämde jag en serie av Melissa Marr, ett tips från mig om du inte redan läst de.
    Vet inte vart jag vill komma med denna kommentar men vill tacka ännu en gång för en bra blogg som inspirerar!
    Ha en underbar helg! / Maria

    • Åh, jag älskar den här typen av kommentarer! Kul att du gillar min blogg och vad bra att det faktiskt är någon som läser mina boktips! När jag jobbade som skolbibliotekarie brukade jag ofta vrida och vända på Melissa Marrs böcker, men jag kom aldrig så långt som att läsa dem. Ska definitivt ge dem ett nytt försök!

      • 🙂
        De är inte bara bra de är snygga med 😉 den sista delen har inte kommit på svenska än men 🙂

Kommentera

