”The more bad books you finish…

…the fewer good ones you’ll have time to start.”

Det händer faktiskt allt som oftast att jag påbörjar böcker men inte läser ut dem. Jag försöker ge dem åtminstone 50 sidor, men ibland bara vet jag att till och med 20 vore ett slöseri med tid.

Nu senast gav jag upp Fredrik Backmans ”En man som heter Ove”. Lättläst, visst, men det var något med hans språk som irriterade mig. Hans gestaltning av Ove gick inte heller hem hos mig, så jag valde att förkorta väntetiden för personen bakom mig i reservationskön med sådär tio dagar.

Kanske kunde jag ha gett den några sidor till, men ju fler böcker jag har i min vill-läsa-hög, desto mindre tålamod har jag med trögstartade böcker. Otur för Backman att min hög ser ut så här just nu:

IMAG1243

4 thoughts on “”The more bad books you finish…

  1. Den boken gillade jag skarpt. Så vacker historia i grunden. Sorglig o rolig på samma gång. Och väldigt fin.

    Språket, ja. Men gick bra om man tänkte sig en herre som är kort i ton o lite bitter mot omvärlden. Läser fredriks blogg med så är rätt van vid hans språk.

    🙂

  2. En del av mig gillar faktiskt att läsa dåliga böcker, lite för att bra böcker blir ännu bättre vid en jämförelse. Men det gäller naturligtvis inte alla böcker och ibland är tålamodet väldigt kort.

Kommentera

