Statlig choklad

Maken och jag anstränger oss lite extra just nu för att inte äta något annat än just mat. Alltså inga kakor, kex, godis eller vad vi nu kan få för oss att stoppa i oss. För min del går det riktigt bra. För maken går det bra, förutom när han är på jobbet.

Fördelen med att jobba kommunalt som jag gör, är att arbetsgivaren inte tycker sig ha råd med att hålla de anställda med godis. Maken jobbar visserligen inte heller på ett vinstdrivande företag, utan verksamheten finansieras på sätt och vis av ”staten”. Ändå har företaget råd att ställa ut stora skålar med chokladbitar – med specialtryckt omslag med företagets logga på. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om kommunen gjorde samma sak. ”Skolans pengar gick till lärarnas choklad – elever får inga skrivhäften”.

Min arbetsmiljö är alltså tämligen godisfri – åtminstone var den det fram till igår. Då ställde chefen fram en chokladkartong som Skolverket av någon underlig anledning hade skickat till oss. Det statligt finansierade Skolverket.

(För övrigt samma skolverk som tar betalt av skolorna för att trycka upp nationella prov. Prov som Skolverket tvingar oss att ha. Men det ska jag gnälla mer om i ett senare inlägg.)

Kommentera

