Får jag känna på ditt hår?

Får ni också frågor om ert hår i tid och otid? Mitt hår är lockigt. Väldigt lockigt. Det varierar med luftfuktigheten, men tänk korkskruvar. Inte jättesällsynt i det här landet, kan man tycka, men i dessa plattängers tid får jag ändå en del uppmärksamhet.

Vanligaste frågan från den yngre generationen: Får jag känna på ditt hår? (Om du verkligen måste så, visst.)

Vanligaste frågan från min egen generation: Men ska du inte platta det någon gång? Bara en gång i alla fall? Och ta ett kort? (Eh, jag gillar liksom att ha det lockigt?)

Vanligaste frågan från den äldre generationen: Är det permanent eller självfall? (Finns det någon under 50 som permanentar sitt hår nu för tiden?) Jag fick förresten samma fråga från en frisör en gång. Dit gick jag inte igen!

Vanligaste frågan från min mormor (må hon vila i frid): Ska du inte dra en kam genom det där? (Nej, jag vill inte att mitt hår ska se ut som svinto, men tack ändå.)

Jag ser dagligen folk med dreads/tuperat hår/chockrosa hår/hår som är rakat på sidorna av huvudet. Och ändå är det jag som väcker uppmärksamhet genom att i stort sett inte göra någonting och tycka det är fint ändå…

Kommentera

