Utläst

En av de stora fördelarna med att ha en blogg och att ibland skriva om böcker är att det då och då dimper ner ett recensions-ex i brevlådan.

Så utläst bok nummer åtta i år blev Rädda mig inte! av Tahereh Mafi. Det här är precis min typ av bok. Den innehåller visserligen inga tidsresor, men den utspelar sig i en dystopisk, inte alltför avlägsen framtid där det amerikanska samhället har gått under. Vissa människor har fått en mutation som innebär att de har övernaturliga förmågor. Huvudperson är 17-åriga Juliette och hennes förmåga innebär att hon kan döda människor genom hudkontakt.

Det här är del två i en trilogi, första boken läste jag och gillade någon gång i slutet av förra året. Egentligen är jag lite trött på böcker som är uppbyggda som serier, men jag var ju tvungen att ta reda på vad som händer med Juliette.

I första boken, Rör mig inte, sitter hon inspärrad på mentalsjukhus eftersom hon anses för farlig. I den här boken är hon fri och jobbar med motståndsrörelsen. Båda böckerna har mycket högt tempo, det händer saker hela tiden och det är svårt att lägga dem ifrån sig. Det enda jag inte gillar är att Juliette ibland har svårt att säga ifrån och tala om vad hon egentligen tycker. Med tanke på vad hon har varit med om i livet är det i och för sig ganska realistiskt med lite offermentalitet, dock inte så klädsamt för en hjältinna.

I övrigt rekommenderar jag den starkt, så läs för sjutton!

Utgiven av B Wahlströms förlag med utmärkt översättning av Carina Jansson.

IMAG1285

Kommentera

