Ingen bra dag för laxar

I helgen deltog jag i firandet av ”Laxens dag” som infaller den 11 maj varje år. Har du aldrig hört talas om att 11 maj bör firas, är det helt i sin ordning – det är nog bara så att du inte kommer från Blekinge.

Den 11 maj varje år bör man i alla fall vallfärda till den lilla hålan Mörrum vid Mörrumsån i Karlshamns kommun. Där ska man gå på marknad, köpa spettekaka (eller ”spiddekaga” om man har skånska rötter), titta på när andra åker livsfarliga karuseller, samt äta lax.

Jag är ingen djurrättsaktivist eller så, men är det verkligen okej att äta upp själva huvudpersonen för firandet? Om jag vore lax skulle jag föredra om man firade min speciella dag genom att avstå från att äta upp mina artsfränder.

Nåja, trevligt var det i alla fall. Och när vi gick längs med ån blev jag som vanligt väldigt sugen på att testa forsränning. Kanske är det i år det händer?

IMAG1350

IMAG1352

IMAG1355

IMAG1354

Kommentera

