Kör försiktigt!

Efter olyckan får jag höra frasen ”Kör försiktigt!” så mycket oftare än innan. Det är en uppmaning från människor som är måna om min säkerhet och är inte menat att analyseras mer än så. Ändå tänker jag ”Vad då köra försiktigt? Det var ju det jag gjorde! Det var inte jag som vållade olyckan och det är inte jag som är åtalad för vårdslös körning.” Av en slump körde jag en bit under tillåten hastighet vid kollisionen. Jag reagerade snabbt och hann både tvärbromsa och väja. Försiktigare än så kan det knappast bli.

Frasen är dessutom en ständig påminnelse om att trafiken är farlig. Som om jag inte tänker på det ungefär varje sekund jag kör bil. Ett av sommarens mål är att kunna köra bil utan att ha ont i magen – det är så opraktiskt att vara helt slut redan när jag kommer till jobbet på morgonen. Nästa vecka ska jag få träffa någon slags kurator, så jag hoppas att hon kan hjälpa mig med det där. Kan hon få mig att sluta lipa också vore det toppen.

text

2 thoughts on “Kör försiktigt!

  1. Bra reflektion!
    En annan sak: fy så orättvist att skuldbelägga det andra fordonet för olyckan! Det måste väl ändå vara föraren av det andra fordonet som bär skulden?

    Fortsätt kör klokt! Kram!

Kommentera

