Stanna hemma!

Ett par veckor efter skolstarten kommer det en förkylningstopp. Så är det, likadant år efter år. Under rubriken ”sjukfrånvaro” finns en diger lista med namn på elever. Personallistan är däremot desto kortare. Där står det dessutom VAB efter de få som är frånvarande.

På trivselkvällen förra veckan satt jag mittemot en kollega som bedyrade att hon inte hade hjälpt till att laga maten vi åt – hon var nämligen genomförkyld. Bredvid henne satt en annan lärare som var så hes att han inte kunde bidra till konversationen.

Igår morse träffade jag båda i kopieringsrummet. Båda var fortfarande påtagligt förkylda. ”Jag förstår inte varför det inte går över”, sa den ena.

Några timmar senare fick jag plötsligt ont i halsen. Huvudet blev tungt, jag började frysa och blev hes. Så jag gjorde något som verkar helt otänkbart för några av mina kollegor. Jag gick hem. Och sedan stannade jag hemma idag också.

Enligt vad jag har hört har jorden inte gått under än så länge. Vi får se hur det går imorrn, för jag är fortfarande sjuk och tänker stanna hemma en dag till. Minst.

4 thoughts on “Stanna hemma!

Kommentera

