En man utan skrupler

Idag har jag sträckläst The Great Gatsby (eller En man utan skrupler, som den tydligen hette i första översättningen till svenska). Den ska vara utläst den 2 oktober och eftersom jag egentligen inte läser särskilt snabbt tänkte jag att det kunde vara bra att börja i tid. Men när jag väl börjat blev jag sittande i soffan och lämnade bara huset för att åka och rösta.

Tydligen är den nummer två på en lista som någon har gjort över 1900-talets mest läsvärda (amerikanska) böcker, och jag förstår varför. Redan från start sugs man in i 1920-talets fascinerande överklassvärld på Long Island med människor vars livsval och värderingar är så totalt främmande, åtminstone för mig. Rasism, kvinnoförtryck, otrohet och människor som är notoriskt oärliga – inget man direkt vill ha i sitt liv, men i bokform blir det bra!

Antar att jag måste se filmen nu, men jag förstår verkligen inte hur Leonardo passar in någonstans i det här.

the-great-gatsby-1

Kommentera

