Lilla gumman, inte kan väl du bestämma?

man med auktoritär röst: Hej, jag ringer från Securitas och söker *makens namn*.

jag: Han är inte hemma just nu.

man med auktoritär röst: Finns det något mobilnummer, eller hur får jag tag på honom?

jag: Eeh… vad har du för ärende?

man med auktoritär röst: Vi gör hembesök i ert område nu och vill boka en tid för att diskutera hemlarm. Är det något du kan ta beslut om, eller ska jag prata med *makens namn*?

Say whaaaaaaat?!

jag: Vi har redan larm och är inte intresserade.

man med auktoritär röst: Vad har ni för larm då?

jag: Det tänker jag inte diskutera med främmande människor per telefon. Det borde du veta om du jobbar för Securitas.

man med auktoritär röst: Men… ööh…

jag: Ha en trevlig dag. Hejdå.

 

10 thoughts on “Lilla gumman, inte kan väl du bestämma?

  1. Tror faktiskt att det var samma visa när de ringde till min bror och hans fru svarade men det är några år sedan… Tänk va lite som hänt sedan dess….

  2. ”Kvinnans list övergår mannens förstånd” Tyvärr är könsrollerna så djupt rotade att vi lägger energin fel om vi som en Don Quijote försöker slåss mot dem. Vi får lära oss hur mekanismerna fungerar och acceptera att en del sitter så djupt som i generna. Och kvinnans list… betyder att där det går inför vi förändring och kan vi inte förändra så finns det mer att vinna på att spela med. Ni ska veta att jag varit frustrerad, och är, frustrerad, men som medelålders tant inser jag att det mest tar energi att bli arg. I Katarina Gospics bok: ”Välj rätt, en guide till bra beslut” finns ett kapitel ”Adam och Eva” superintressant om hur biologin påverkar oss.

Kommentera

