Dramatisk språkstörning

Härom dagen läste jag på text-tv att en familj blivit avlivad efter ett språktest. Hann sätta mitt te i halsen och undra om landet blivit utsatt för en statskupp, innan jag såg att det stod avvisad och inget annat.

I bilen hem idag hörde jag detta på lokalnyheterna: ”…och så ska det handla om skolorganisationen i Alvesta som är på väg att förintas.”  Mitt förnuft säger mig att reportern nog egentligen sa förändras.

Vad är detta? Har jag fått en stroke? Eller är det bara undermedvetna mörka tankar som tar sig uttryck i en förhoppningsvis tillfällig dramaskapande språkstörning? Jag kanske borde dra nytta av den till att börja skriva på den där boken igen. Fast något säger mig att jag bara skulle råka skriva om hundvalpar som lider istället för leker.

Kommentera

