Litterär matematik

Eftersom det ligger böcker upptravade lite överallt i det här huset, tänkte vi göra mer plats för böcker i det rum som faktiskt är tänkt som bibliotek. Konsolhyllor på väggen istället för fristående Billybokhyllor borde göra susen, tänkte jag.

För att veta hur många och hur långa hyllplan vi behöver började jag mäta. Jag sprang runt med måttbandet och mätte boktravarna i fönstren, på köksstolarna, på hatthyllan och på pianot. Och så de böcker som faktiskt redan står i hyllorna så klart. Antecknade alla mått, summerade och räknade om till meter.

När maken kom hem från jobbet berättade jag att vi skulle behöva tvåhundrasjuttiosju meter hylla för att få plats med alla böcker, och vi kom snabbt överens om att lägga projektet på is.

Först någon timme senare började vi båda inse det orimliga i att vi skulle äga nästan trehundra hyllmeter böcker. Och någonstans där började jag få ett svagt minne av att det finns något mellan centimeter och meter. Jag tror det kallas decimeter.

CAM00897

2 thoughts on “Litterär matematik

    • Lee Child har skrivit 17 böcker om Jack Reacher, fd militär och enstöring som drar från stad till stad i USA. Vart han än går hittar han problem (läs: kidnappningar, sedelförfalskning, mord, etc) som han sedan löser. Inte min typ av bok alls egentligen, så jag var skeptisk efter att ha läst första boken, men sedan kunde jag inte släppa den utan var tvungen att fortsätta läsa de andra. Har betat av åtta av sjutton nu…

Kommentera

