Den grymma naturen

Hunden vägrar komma in. Jag ser honom stå och undersöka ett föremål längre bort på gårdsplanen – uppenbarligen något som är tillräckligt intressant för att ignorera inkallning. Jag drar på mig stövlarna, går ut för att jaga in hunden och försöker redan på håll identifiera vad det är han har hittat. Det är lurvigt i alla fall. En vante? Ett penntroll? En fågel? En hamster?! Inte ens på nära håll förstår jag vad det är. Det ser ut som en enda boll av mycket yvig röd päls. Jag hittar två pinnar som jag använder för att undersöka den närmare. Och så förstår jag. Det är en svans. Ungefär en decimeter kattsvans med röd fluffig päls. Mycket lik den som kom på besök bara häromdagen.

Ibland vill jag hellre bo i stan.

 

One thought on “Den grymma naturen

Kommentera

