Den som ser ut som Hungerspelen

Divergent av Veronica Roth kom ut redan 2012, men ändå hade jag totalt missat den ända tills jag åt lunch med en fd bibliotekariekollega för ett tag sedan. Hon hade precis påbörjat del tre i serien och delade glatt med sig av sin lyriskhet. Jag har kanske sett boken i hyllorna, men gått förbi den i tron att den faktiskt var Hungerspelen (som jag så klart har läst).

Så hade jag missat något då? Ja! Det här är precis min typ av bok! Den fastnar från sida ett och är tämligen svår att släppa ifrån sig efter det. Liksom Hungerspelen utspelar den sig i en dystopisk framtid i USA med en självständig och intelligent ung kvinna i huvudrollen. Men där slutar egentligen likheterna. Att avfärda Divergent som en kopia på Hungerspelen är som att läsa en enda kriminalroman och sedan anklaga varenda deckarförfattare för plagiat.

1456721_10151855038016943_372347609_n

Kommentera

