Använd mobilen!

Firar nyår med traditionell filmkväll och lyckligtvis icke-traditionell nackspärr. Snart ska vi äta tjälknöl som maken har haft i ugnen sedan halv fem-tiden i morse, men i väntan på maten tänkte jag berika er med samhällsviktig information.

Vi såg just Filmen om Pi – om en yngling som driver runt på Stilla havet på en flotte – och då kom jag att tänka på något jag hörde på radion häromdagen. Tydligen finns det de som använder utgångna nödraketer som nyårsfyrverkerier, vilket naturligtvis inte är i sin ordning. Så nu går Sjöräddningssällskapet/Kusträddningen/Sjöfartsmyndigheten (minns inte vilken, välj själv) ut med följande uppmaning:

Om du verkligen befinner dig i sjönöd på nyårsnatten och klockan börjar närma sig midnatt – använd då inte i första hand nödraketen för att slå larm. Använd istället din mobiltelefon.

Så smart! Det borde dessutom vara applicerbart även på situationer på torra land, så nästa gång jag behöver nå SOS tänker jag prova att inte först leta efter de där nödraketerna som jag alltid glömmer hemma, utan ta fram mobilen meddetsamma.

Kommentera

