Kunskap är en tung börda att bära

Litteraturhistoria i år 9, vi pratar om romantiken.

jag: Bröderna Grimm reste runt och skrev ner folksagor, t ex Askungen

elev: Men, hallå, det var Disney som skrev den!

jag: …Snövit

elev: Disney!

jag: …och Törnrosa.

elev: Disneeey!

senare

jag: Ett exempel på skräckromantik är Victor Hugos Ringaren i Notre Dame.

gråtfärdig elev: Men va fan, har Disney snott allt? Snart säger du väl att de inte har skrivit Hitta Nemo heller.

jag: Ehum… jag tror faktiskt det är Pixar som har gjort den.

Kommentera

