Elva saker jag vill göra i sommar

Min första officiella semesterdag är här och det är hög tid att fundera över vad jag vill göra de närmaste sex veckorna. Precis som de senaste två somrarna har jag satt ihop en lista utan inbördes prioritering:

* Gå stadsvandring i Växjö. Jag har bott i kommunen sedan 1992 men vet egentligen pinsamt lite om stadens historia och sevärdheter. Turistbyrån anordnar stadsvandring en gång i veckan nu under sommaren, så där tänkte jag haka på helt enkelt.

* Bada i någon av de fem största sjöarna. Jag satte fötterna i Mälaren under Kristihimmelsfärdshelgen, men mer än så blev det inte. Vänern försökte jag bada i för några år sedan, men den var iskall trots högsommarvärme. Vättern har jag bott intill under ett helt år, men badade jag någonsin i den? Näe. Skärpning!

* Besöka Kullens fyr. Utsikt, klippor, hav. Måste upplevas igen.

* Baka chokladbiskvier. Det finns få bakverk som tar så lång tid att göra och ändå är så värt det i form av ren njutning vid avsmakandet.

* Måla om furumöbel. Har länge tänkt måla om en gulnad furumöbel som står i hallen, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken kulör den ska få. Några förslag? Vad som helst utom vitt egentligen.

CAM03369

* Sy något. Funderar på att sy en sådan här.

* Besöka ”Den blå planet” utanför Köpenhamn. Har aldrig ens ägt ett eget akvarium, men det här låter för fascinerande för att missa.

* Hälsa på min kollega M. Hon är absolut den jag har mest gemensamt med på jobbet, trots att det skiljer sådär 22 år mellan oss. Hon bor mindre än en mil härifrån och ändå har jag aldrig varit hemma hos henne. Ska ändras på!

* Åka spårvagn. Gärna i Göteborg.

* Besöka Titanicutställning i Halmstad. Hoppas innerligt att de har byggt en autentisk för så att man kan stå och skrika ”I’m the queen of the world!”.

* Åka till Haväng igen. Österlen. Sanddyner. Öppet hav. Frid i själen.

39506_416268791942_2099734_n

4 thoughts on “Elva saker jag vill göra i sommar

  1. Kom hit så får du bada i Mälaren med mig. Du får sova över( utan att jag frågar Maken om det hehe) så kan jag doppa fötterna, vi kan äta picknick och se på dopplingarna.
    Växjö är så vackert. Åk till Slottet och domkyrkan. Där är det fint.

    • Tack, vad söt du är, men det lutar åt att vi gör en endagsutflykt till Vänern eller Vättern. Växjö domkyrka, slottet och slottsruinen har jag koll på, men det finns nog en hel del annat intressant att lära sig. Det är ju en riktigt gammal stad! 🙂

  2. Låter som en underbar semester! Och du har inte missat något som inte badade i Vättern. Eller ja, förutom frostskador på lemmar då. Och älskar förövrigt Teleborg. Kan inte rå fört. Vi var där i höstas och hundra procent av träden hade magiska höstfärger och fyfasen. Ska köpa rubbet när jag blir rik!

    • Ja, Teleborgs slott är fint, vi tog våra bröllopsbilder i parken där. Dock har det förlorat en hel del av sin charm i mina ögon pga de tentor och seminarier jag genomled där när universitetet hyrde in sig i konferenssalarna.

Kommentera

