Det där går vi inte på!

Igår beställde jag ett nytt mobilfodral och konstaterade nöjt att försändelsen skulle gå iväg samma dag.

Men så fick jag ett mejl från det stockholmsbaserade företaget där de förklarade att de varit tvungna att stoppa leveransen eftersom jag inte angivit en fullständig adress. Jag hade nämligen inte fyllt i något husnummer, och hur ska då posten kunna hitta hem till mig?

Jag kan riktigt se det framför mig. Någon ur personalen står där med mitt paket i handen och ska precis lägga det i utkorgen när ett öga faller på min adress. Personen utbrister då på bredaste stockholmsdialekt: Men tjeena alltså! Här står ju varken husnummer eller portuppgång och det finns ingen gata innanför tullarna som heter sådär. Det där går vi inte på, det måste vara fejk alltså!

Så jag fann det i mitt hjärta att skicka ett mycket pedagogiskt svar. Jag förklarade att det utanför huvudstadens gränser finns något som kallas landsbygd där husen inte ens ligger längs med gator, utan längs med smala vägar utan namn. Istället för gatunamn plus husnummer är våra adresser uppbyggda med bynamn + namnet på huset. Vi har alltså inga husnummer. Jag bedyrade att de helt säkert vågade skicka mobilfodralet, värt cirka hundra spänn, till den adress jag hade angivit. De skulle till och med kunna hoppa över gatuadressen helt eftersom jag är alldeles ensam om mitt namn inom mitt postnummer. Och i hela landet för den delen.

Kommentera

