Karin & Carin

Har kommit till en punkt då jag måste sluta hävda att jag inte läser deckare och istället ge ett bra boktips ur sagda genre. Någon gång i slutet av juli läste jag Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen. Den visade sig vara en del i en serie och tja… då var det kört. Följaktligen har jag plöjt sju deckare av denna författare sedan dess. Jag tycker att hon gör intressanta personporträtt, låter karaktärerna i ramberättelsen utvecklas under årens lopp och presenterar lagom bestialiska mord. Jag har läst enstaka svenska författare ur samma genre, men Carin gör det här så mycket bättre enligt mig.

Nästa tips är Karin Wahlberg, som tydligen skriver deckare i vanliga fall, men den enda bok jag har läst av henne är Än finns det hopp, en historisk roman. Och en utmärkt sådan! Den utspelar sig år 1953 när Coca-cola var nykommet, läkarbesök kostade tre enkronor och en person kunde försörja sin familj på att jobba som busschaufför. Moral var samhällets grundpelare och man skulle veta sin plats och absolut inte göra sig märkvärdig. Det var också en tid då två epidemier härjade samtidigt: salmonella och polio.

Jag älskar allt med den här boken: personerna, 50-talsmiljön (inklusive maten, kläderna och bilarna), det makliga tempot i handlingen, den rigorösa researchen och det tidstypiska språket i replikerna. Läs!

CAM04197

Kommentera

