Sluta mumla!

Ett typiskt samtal hemma hos mig på sistone:

Maken: Hittade du boken?

Jag: Ja, båda har fått kvällsmat.

Maken: Nej, jag undrade om du hittade min bok?

Jag: Vi hade ingen burkmat, de fick torrfoder.

Ett preliminärt hörseltest visar att jag hör alldeles utmärkt. Det vill säga så länge det bara är en person i taget som pratar och det inte finns andra ljud som stör. Och sådana situationer uppstår ju nästan aldrig i min vardag som lärare. I mitt landsting är det femtiotre veckors väntetid på att få träffa en audionom. Tills dess får jag antingen fortsätta gissa vad som sägs, eller så får folk sluta mumla! 20141029_190533

Kommentera

