Sju blå klänningar

Hittade bouppteckningen efter min morfars farfars mormor som levde bara ett stenkast från där jag bor nu och som dog ”av ålderdom” vid 72 års ålder i mitten av 1800-talet. Enligt anteckningarna bodde hon och maken inhysta efter att ha sålt sitt torp med alla inventarier, så när hon dog ägde hon bara det som rymdes i hennes klädkista. Där fanns bland annat sju blå klänningar, fyra par strumpor, ett par skor, en näve linfrön och en potatishacka. Dessutom ägde hon ett får, men jag hoppas att det inte förvarades i klädkistan.

Allt till ett sammanlagt värde av 36 kronor och 28 öre. Tråkigt bara att begravningen gick på 31,30 kr och att det sedan drogs 2 öre i skatt. Men kvar blev i alla fall 4 kronor och 43 öre för änklingen och de fem vuxna barnen att leva loppan på.

boupp

One thought on “Sju blå klänningar

  1. Så fint! Jag vill också släktforska lite för att kunna hitta sånt därnt. Men vi har lite sameblod och på andra sidan finns det finnar, så jag har lite svårt att härleda mer än till far- och morföräldrar. Ack.

Kommentera

