Tomma ytor

Tomma ytor är sällsynta hemma hos oss. Sådär 90% av alla lösa föremål som samlas i travar här och var i huset tillhör mig. Min filosofi är nämligen att lämna saker där jag senast använde dem.

Återstående högar tillhör maken och består av böcker. Böcker i fönstret, böcker på köksbordet och böcker på hatthyllan. Några av dem kan eventuellt vara mina också.

image

Som ett första led i julstädningen inriktade jag mig på att skapa tomma ytor i köket och föreslog därför att maken skulle plocka undan sina böcker, vi har ju trots allt ett bibliotek.

image

Det visade sig dock att hyllorna där redan var fulla, varpå vi bestämde oss för att gallra ut lite böcker som vi aldrig kommer att läsa om. Men att slänga böcker?! Nja, vi kanske kan spara dem någon vecka i alla fall och se om någon vill ha någon av dem.

Så nu är köket helt fritt från böcker. Och i vardagsrummet ser det ut så här.

image

2 thoughts on “Tomma ytor

  1. Böcker i högar överallt är bättre än strumpor som vissa här får njuta av (jag) (av hans strumpor)! Men visst är det svårt att rensa ut böcker? Det är väl därför man sitter på gamla kemiböcker från gymnasiet och kokböcker med mat som man egentligen kanske inte gillar särskilt mycket. Informationsförstörelse tar emot, helt i onödan i detta fall.

    • Böcker är helt klart att föredra framför strumpor! Ja, det är svårt att kasta böcker. Jag blev riktigt luttrad under min korta tid som skolbibliotekarie då gallring blev en favoritsyssla – desto svårare med egna böcker dock…

Kommentera

