I god tid

I julhelgen väntar vi hit tjugotre gäster. De första dimper ner på tisdag kväll. Vad jag förstår är det inget krav, men ändå sådär underförstått förväntat att såväl förtäring som inredning bör ha åtminstone en antydan till jultema. För en gångs skull ville jag inte vara ute i sista minuten med allt, så de senaste veckorna har jag gjort detta:

* Inhandlat julblommor, närmare bestämt tre stycken amaryllis. Alla är nu överblommade och den sista slängde jag idag.

* Kokat kola som blev otroligt god. Sista dagen på terminen insåg jag att jag kanske borde bjuda mina elever på något, så all kola är slut.

* Kokat fudge. Se ovan, men byt ut eleverna mot mamma som låg på sjukhus.

* Skrubbat ugnen. Den blev jättefin och man kunde till och med se genom glaset i ugnsluckan. Sedan tillagade jag fiskgratäng som exploderade i ett vackert prickigt mönster över luckan.

* Bakat lussekatter som jag sedan lade direkt i frysen – man får ju inte vara dum! Det finns fem kvar nu.

* Köpt hem köttfärs till julköttbullarna jag ska göra. Sedan såg jag köttfärsen i kylen och tänkte att det kunde vara gott med spagetti och köttfärssås till middag.

* Putsat fönster. Som nu är prydda av fina tassavtryck.

Nåja. Lyckligtvis har gästerna med sig en hel del julmat och säkerligen en massa julstämning också, så det ordnar sig nog.

Nu ska jag gå ut och ta in en gran. Återstår att se om den har några barr kvar på tisdag.

2 thoughts on “I god tid

  1. Bra jobbat. Inget gjort i sista minuten! Skriv ned den listan och sätt upp på väggen på toaletten. Att begrunda när gästerna sitter där och kontemplerar.
    😃

Kommentera

