Kallskrouna

I helgen fick jag tillfälle att visa maken min ”födelseort” Karlskrona.

Eftersom jag redan vid födseln var ett så komplicerat barn*, föddes jag inte på närmaste BB, utan nio mil hemifrån på länssjukhuset i Karlskrona. Och då jag liksom många andra barn hade ett visst behov att känna mig lite märkvärdig upplyste jag ofta nya bekantskaper om att ”Jag bor här, men är född i Kallskrouna” (tänk bred västblekingsk dialekt), trots att jag bara befunnit mig där den vecka mamma fick vara kvar på BB.

Fördelarna med Karlskrona är att staden är jättefin med vackra gamla fasader och havsutsikt nästan överallt. Nackdelen är att det blåser. Kallt. Alltid.

Det maken uppskattade mest var promenaden till örlogshamnen. Försvarsmaktens övertydliga skyltning förbjuder mig dock att fotografera, avbilda, mäta (?) eller ens beskriva något innanför deras område, så tja, jag kan tyvärr inte tala om vad vi såg där, men maken blev lite exalterad.

Vi hälsade i alla fall på Rosenbom utanför Amiralitetskyrkan.

20150207_130818

Åsynen av den här bilen fick mig att inse att min egen bil kanske inte är smutsigast i landet.

bil

Om vi ska byta ytterdörr någon gång vill jag ha en sån här.

port

På hemvägen stannade vi till för en promenad i Brunnsparken i Ronneby och beundrade detta ”konstverk” i japanska trädgården.

konst

* Nummer tre i syskonskaran där pappas blod var Rh+ och mammas Rh-, vilket var livsfarligt på den tiden.

Kommentera

