Piteå calling

Jag får ett sms, men kollar inte eftersom mina händer är upptagna. Någon minut senare ringer mobilen, mitt eget nummer visas på displayen och jag svarar konfunderad.

Norrlänning: Hej, jo… Min fru har nästan samma mobilnummer som du och jag råkade skriva en fyra när det skulle vara en sexa, så nu har det kommit en kod till dig som vi behöver.

Jag: Eeh… va?

Norrlänning: Jo, så om du är hemma kanske du kan kolla din e-mejl.

(Röst i bakgrunden)

Norrlänning: Jaha, IT-killen säger att den ska ha kommit till din mobil. Så om du kan kolla om du har fått nåt meddelande på mobilen och ge mig koden?

Jag: Eeh… vänta lite då.

Kollar mitt sms och antecknar koden som är från Google, samtidigt som jag funderar på om jag har läst några bedrägerivarningar om norrlänningar som ringer runt och lurar till sig koder från folks mobiler.

Jag: Vad skulle du ha koden till, sa du?

Norrlänning: Vänta så får du prata med IT-killen, han är bättre på att förklara.

IT-killen: Jo, vi skulle skapa ett konto. De kräver dubbel säkerhet så man måste skriva in sitt mobilnummer också.

Jag: Ett konto till vad?

IT-killen: Jo, ett sånt här, vad heter det, g-mailkonto, visst.

Här inser jag att det hela är för dumt för att vara påhittat och överlämnar koden mot ett löfte om att de byter mobilnummer så fort de har loggat in.

2 thoughts on “Piteå calling

Kommentera

